fredag 20. juli 2012

Heklebrikke-oppskrift

Jeg kjøpte meg noen heklebrikker fra Kaiser Craft for en stund siden, og ble veldig glad i å bruke dem.
Men nå begynner de å ta slutt, så jeg tenkte jeg skulle lage meg noen selv.
Jeg syns det er vanskelig å finne fine oppskrifter på nettet til små brikker, de fra KC var 10cm i diameter og jeg syns det var perfekt, så jeg tenkte jeg skulle prøve å kopiere de jeg allerede var veldig fornøyd med.

Jeg kom opp med denne oppskriften, som jeg legger ut dersom flere trenger en brikke i miniformat...

Garntype osv har jeg ikke noen anbefalinger, men det gjelder vel å bruke riktig nål til garntykkelsen....
Siden brikken er så liten, så er det lett å prøve seg frem... (Bildet er av originalen)

Forkortelser
lm = luftmaske
fm = fastmaske
kj = kjedemaske
st = stav
stgr = stavgruppe (samling av 2 eller flere staver)
lmb = luftmaskebue
ggr = ganger

Dersom du bruker Magic ring, kan du gå rett til 1. omg.
Ellers så starter du med 4lm som festes sammen med kj i 1. lm til en ring

  1. 5 lm, (1 st i ringen, 2 lm)x6ggr
  2. 1kj til lmb, 3 lm(hver første st i omg er 3 lm, jeg vil heretter bare skrive st) 2 st i lmb.,2 lm (3st i neste lmb,  lm)x6ggr, kj i 3.lm
  3. (Første st er 2 lm denne omg pga sammenhekling) (3 sammenheklede st i stgr, 3 lm, 1 st i lmb, 3 lm)x 7ggr, kj i toppen av første sammenhekling.
  4. (1 fm i toppen av sammenheklingen, 3 fm i lmb, 1 fm i st, 3 fm i lmb)x7ggr
  5. (1 st i hver av de 2 første fm, 2 lm, 1 st i de 2 neste, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 hst i de 2 neste, 3 lm, hopp over 1 fm)x 8ggr, 1 kj i 3. lm(som er første st i omg, laget av 3 lm)
  6. (1 st i de 2 neste st, 2 lm, 1 st i lmb, 2 lm, 1 st i sammen lmb, 2 lm, 1 st i de to neste st, 3 lm, 1 fm mellom de to hst, 3 lm)x7ggr, 1 kj i den 3.lm
  7. (1st i de 2 neste st, 4 lm, 1 fm "stammen" på den st du akkurat laget(se bilde), 1 st i neste lmb, 4 lm, 1 fm st, 1 st i neste lmb, 4 lm, 1 fm st, 1 lm, 1 st i samme lmb, 4 lm, 1 fm st, 1 st i neste lmb, 4 lm, 1 fm st, 1 st i hver av de 2 neste st, 1 lm) x8ggr, kj i 3. lm, avslutt og fest tråden.

Håper at oppskriften var forståelig!

 Forklaring for omgang 7: lag de 4 lm

 Ta nålen inn bak den sisite st

 Hent tråden og ta den gjennom

 Gjør ferdig fm. Gjør dette der det står fm på st

Her er duken jag laget, fort og enkelt og et kjekt lite håndarbeid som kan være med overalt.
Den er laget i heklegarn fra Europris, med heklenål nr 1.5mm.


Ha en fin dag!
Tove

1 kommentar:

Korsstingdama sa...

Takk for oppskrift! Jeg kjøpte meg noe tynt bomullsgarn og heklenål nr 1, men jeg er i Spania. Hekleoppskriftene mine er på Varhaug. Jeg har nå heklet tre og har planer om flere.